Antares

Antares

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    ReneD
    Sleutelbeheerder

Via de mail kregen we bericht dat de in 1924 gebouwde schouw Antares gevonden zou zijn in een schuur in Spanga. De nieuwe eigenaar heeft hem daar opgehaald en meegenomen om te restaureren

.

Hopelijk weten we binnenkort meer.

ReneD
    Sleutelbeheerder

Voor de Antares is inmiddels een eigen pagina in de schepenlijst aangemaakt. Deze zal steeds worden aangevuld met de laatste gegevens.

antares
    Deelnemer

Goede morgen,

De email met de link voor wachtwoord wijziging, zat in mijn spam, en daar kwam ik  vanochtend pas achter. Ben erg blij dat jullie er zijn met de website en de schepenkring, want ik ben onervaren met het restaureren van een oude houten boot.                                     De Antares staat nu in een schuur in Middenmeer waar ik nu begonnen ben met het kaal halen van alles dat er af kan zodat de schade goed in beeld komt. Maar dat valt niet mee met verroeste spijkers en dicht gelakte platkop schroeven.  Desondanks is mijn verwondering alleen maar groter geworden terwijl ik nu begin in te zien dat er veel werk  moet gebeuren.  Er zit veel rot achter de achter de stootrand aan de zijkanten, en er moet een plank aan de onderkant vervangen worden die aan de voorkant wat los zit en halverwege een groot gat heeft. En er zijn wat rotte plekjes op de randen van het voor en achter dek en binnenkant kajuit dak.

Mijn doel is om haar voor het seizoen vaarklaar te maken en de dingen zoals het kajuit volgende winter te doen. Op het Oostereiland in Hoorn is een werf die veel met oude boten werken waar ik waarschijnlijk heel wat handige informatie kan vinden.  Maar ik zou uiteraard ook graag met iemand in contact willen komen die mij wat tips en tricks kan vertellen over de Hartog Schouwen.

Met vriendelijke groeten,

Sebastiaan

antares
    Deelnemer

Hallo,

Ik vraag mij af of het teaken dek origineel is, omdat ik het graag wil restaureren in originele vorm.  Het heeft een beetje rot aan de zijkanten en dat ga ik natuurlijk niet repareren als ik uiteindelijk geen teaken heb! 😀

met vriendelijke groet,

Seb

06 8198 7453

basilhartog@yahoo.co.nz

ReneD
    Sleutelbeheerder

Een teak dek kan origineel zijn, maar de meeste Hartog schepen zijn gewoon gebouwd met een grenen dek wat waterdicht werd gemaakt door het te bespannen met canvas wat vervolgens in de witte verf werd gezet.

Gerben Den Otter
    Deelnemer

Ha Sebastiaan,

Wat mooi dat je de Antares gaat opknappen. Zo traditionele mogelijk is mooi, maar denk ook aan toekomstig onderhoud.

Ik heb de Roerdomp gerestaureerd en is nu zeilend. Doordat ik een klushuis heb gekocht is de binnenkant nog niet helemaal af. We kunnen wel lekker zeilen.

Mocht je vragen, foto’s of iets willen weten. Ik sta open om te sparren.

Succes met de restauratie!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.