Overwinteren hoe doet men dat?

Overwinteren hoe doet men dat?

introductie Forums Vragen? stel ze hier. Overwinteren hoe doet men dat?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    ReneD
    Sleutelbeheerder

Ons schip staat al een paar jaar in een loods voor de restauratie, maar voor gewoon winterstalling, wat is gebruikelijk voor deze schepen?
    – overwinteren in het water, zo nu en dan even kijken.
    – op de kant onder een zeiltje, tot volgend jaar.
    – in de winterstalling, tot volgend jaar.
    – in een loods/werkplaats, we willen nog wat klussen doen.

stuuk6
    Deelnemer

Daar ben ik ook wel benieuwd naar
    Het verhaal van de vorige eigenaar van ons bootje verteld
    dat na een poosje in de regen de kajuit niet meer lekt
    Hij heeft de boot in een boothuis gehad maar wanneer hij er mee weg ging altijd lekkage in de regen
    Tis ook maar net hoeveel je hebt te besteden
    Mij lijkt het beste om toch maar op de kant voor een poosje
    Lekker drogen goed dichtverven en weer genieten
    Gr Gerrit

stuuk6
    Deelnemer

Nou ik weet niet hoe het bij jou zit maar echt veel antwoorden zijn er niet van deze schepen kring
    Ik kijk elke dag of er nog wat suggesties zijn maar ik denk dat ze allemaal een beetje droog op de kant staan
    Gr Gerrit

jos lammerse
    Deelnemer

Ik hou het schip het hele jaar in een boothuis in het water. Dan krijg je geen lekkage door het uitdrogen. Het schip blijft mooi dicht. Dit werd mij geadviseerd door Van der Meulen in Sneek.

Vroeger stond de boot in de winter buiten bij Piersma, ingepakt in zwaar zeil. En ’s zomers onder een dekzeil buiten. Dat betekende elk jaar het hele schip schuren/laken en onderwater naden breeuwen/kitten etc. Nu in het boothuis is eens in de 4 jaar lakken voldoende. Onderwater eens in de 2 jaar, en zelden breeuwwerk. Kost wat meer liggeld maar dat bespaar je weer aan onderhoud.

Succes, Jos

Gerben Den Otter
    Deelnemer

Kajuitschouw Roerdomp onder een winterkleed

Voor het eerst heb ik met deze boot overwintert. Buiten, zoals je ziet met een dekkleed erover. Niet te dicht, zodat de boot goed kan ademen. De boot lag mooi uit de wind en heeft de stormen overleefd. Ik ben erg tevreden, ook met d ijsgang prima. Volgend jaar weer hetzelfde.
    Bijkomend voordeel is dat de boot op een kleine tien minuten fietsen is waardoor ik 1x in de maand of vaker de boot kon checken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.