Schouw Schollevaer door A. Kuiper

Hallo,
IK zag dat ik vermeld sta in jullie register als ex eigenaar van een kajuit schouw.
Graag geef ik wat aanvullende informatie.
Ik kocht het bootje van de heer H. H. Blok uit Rheden, ik meen in 1976, De boot verkeerde in een zeer slechte staat, zinkende maar met orgineel katoenen tuig en een mooie Vire tweetact eencilinder motor die je met een koordje moest aantrekken.
Het mooist was, het glimmende kompashuis met kompasje.
Hier wat plaatjes van de eerste dag in Rheden en op de IJssel van een van de foto’s haalde ik de oude naam die was ik vergeten.
Hier lag ze op het zand met 20 centimeter water in de buik.
Volgens de heer Blok overleefde het schip de oorlog ook in half gezonken staat ergens in de buurt van Utrecht en zou het bootje zou ongeveer uit 1935 stammen. Ik heb echter nergens iets kunnen vinden wat meer informatie geeft over bouwjaar of bouwer.
Ik kreeg er een mooi boek bij over rond en platbodem jachten waar een nagenoeg identiek scheepje in getekend stond. (Dit boek gaf ik later door aan de koper)
Eigenlijk kocht ik het schip als “model/mal” omdat ik naar voorbeeld van vrienden, er een polyester romp omheen wilde zitten. Die vrienden waren daar, met hun ook stokoude grundel, (als eerste in Nederland?) zeer succesvol in geslaagd.
De “Schollevaar” zoals ik haar noemde, ze heette “Vrouwe Katharina. stond in de zogenaamde cascover, ook wel doodskleed genoemd, een soort doek met lijm het zat overal los en lekte.
Toen ik het bekledings materiaal verwijderde op de werf in Huissen, kreeg ik meewarige blikken en troostende opmerkingen…”stook haar maar op”!
Nou, branden wilde ze niet want ze stond dagen te lekken uit haar verrotte planken en spanten. Sommige stukken kon je als turfmolm uitnemen.
Ik was toen nog jong en ging voortvarend te werk.Al het verrotte hout zaagde ik er uit, ook een paar spanten, berghout strijkklampen potdeksel achterdek, boegbalk hekbalk. Na veel vernieuwd te hebben en geheel blank geschaafd was het een mooie basis.
Met voornoemde vrienden, rondom een heel dikke laag polyester en meerdere glasmatten aangebracht (eigenlijk een boot op zich)
De romp boven water plamuurde ik strak het dek en onderwater slechts lichtjes glad.
De romp zette ik en een paar lagen zwarte epxytarcoat het boeiboord oud groen, het dek bruin met stroken zwart geschilderd zand alsof het presenning band betrof.
Het kajuitdakje binnenstebuiten gekeerd bisonyl met aluminium folie er onder tegen doorslaan van de ondergrond. Dit leek erg op geschilderd katoen zoals het orgineel was.
Na afwerking, nieuwe stootlijsten, potdek, voetlijsten, waterdorpels langs de kajuit, strijkklampen, boeg en hekbalk bolders voor, aangebracht dit allemaal mooi in de blanke lak. De mast deed een kennis, voor de lol, prachtig blank in de Bernarolie, als nieuw, hij lakte het topje wit.
Ook vernieuwde ik later nog de mastkoker.
Met veel liefde alles mooi afgewerkt.
Een mooie met houtsnijwerk versierde bedelbalk naar voorbeeld van een fries boatsje werd gemaakt door een vriendin, Leontien v. d Zande.
Het zinken dagwatertankje met koperen kraantje gerepareerd, de orginele patrijspoorten gepolijst. De nieuwe kastdeurpaneeltjes voorzag ik van een uitgezaagde Turkse knoop, (nu een hartje zie ik).
Nieuwe kussens, (ik maakte een schap aan weerskanten, ook als rugleuning dat is niet orgineel.)
De vrouw van de werfbaas haakte de gordijntjes, die zijn er nog steeds zijn zag ik.
Een jaar voer ik met het (erg oude) katoenen tuig, maar dat scheurde met harde wind, bovendien was het lastig met vocht, en dat tuig is later toch nog naar een ander museum bootje gegaan.
Het Mooie donkere dacron tuig, maakte Verschuur uit Spakenburg naar ik meen kostte 1200,-
Het tuig stond fantastisch en ik maakte er samen met een Smid uit Utrecht twee prachtige groot schoot (Hakblok) blokken voor, met echte pokhouten schijven.
Ook maakte ik een afdektent over de hele boot met elastieken onder het berghout, die als gegoten zat, dus geen zorgen over een natte boot
Mijn vrouw en ik hebben geweldige zeiltochten ondernomen voor het eerst op echt groot
Water, de Wadden, Zeeland en IJsselmeer maar ook het Amsterdamrijnkanaal de Merwede, Rijn Randmeren, De IJssel enz. Spannend met weinig ervaring en een heel klein bootje.
Het schouwtje bleek verrassend snel (door het geringe gewicht ze was niet meer nat) en zeker ook het mooie tuig. Achterin Lag er wat lood en ijzer om de schroef enigszins onder water te houden.
Menig scherp jachtje, ben ik tot verbazing van de ingehaalde, voorbij gezeild.
De foto hieronder met het oude tuig, ook best snel.
Ik hoorde van Henk (de koper) dat Piersma uit Heeg dat ook opgevallen was en die bood grof geld voor dat tuig.
Henk verzocht mij een jaar na aankoop een schade te herstellen, ze was van de bootwagen gevallen door een afgebroken steun! Hoe ik ook zocht, het scheepje was zo sterk er was slechts een paar millimeter diepe, lange kras op de zijkant te vinden. (Niet door het polyester van ik schat gemiddeld minimaal 5 mm en op alle hoeken het dubbeldik.
Het ontbreken van ballast had ook een nadeel, de stabiliteit was laten we zeggen “levendig” en er was en geen zelflozende kuip.
Dus ooit met heel slecht weer, voor Stavoren kregen we erg veel water over de kuiprand en vreesde mensen op de kant dat we het met die grote golven en harde wind,het niet zouden redden om veilig binnen te lopen. Met halve wind en gereefde fok, schepte we gewoon met elke golf tientallen liters water. Pal voor de wind lukte het uiteindelijk wel maar dat duurde lang. Toen we uiteindelijk binnen waren, klapte de mensen op het hoofd en hielpen ons de boot leeg te pompen.(dat waren nog eens tijden)
Deze ervaring was doorslaggevend, de zee trok en ik besefte dat ik dan toch echt wel iets zeewaardigers nodig zou hebben.
Na vele verre reizen op zee (met onze toen aangeschafte Raider 35 van Frans Maas uit 1971, nog steeds in bezit) denk ik nog wel eens met weemoed terug aan mijn geliefde scheepje.
Ik weet niet precies maar tien twaalf jaar geleden zag ik haar terug vlak voor Staveren met Henk aan het roer. Hij was er mee naar Denemarken geweest vertelde hij me.
Nederlands water is met een platbodem als de Schollevaer “heel dicht bij het paradijs”
Met vr. Gr. Ad kuiper Oosterbeek